På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Om Mina meddelanden

Med tjänsten Mina meddelanden kan du ta emot, läsa och samla din myndighetspost digitalt. Tjänsten är gratis och helt frivillig. Det enda du behöver är e-legitimation och en digital brevlåda godkänd för Mina meddelanden.

Säkert

Inga obehöriga kan läsa dina meddelanden. Mina meddelanden är säkert till skillnad från vanlig e-post, eftersom det krävs login med e-legitimation.

Flexibelt och resurssnålt

Du läser din post när och var du vill – på datorn, på läsplattan och på mobilen. Med dina viktiga meddelanden på ett ställe får du överblick och det är lätt att hålla ordning.

Du bidrar också till en bättre miljö när myndigheterna samordnar och minskar pappershanteringen. Färre skattekronor går till papper, porto och distribution och gör istället mer nytta på annat håll.

För privatpersoner och företag

Tjänsten kan användas av både privatpersoner och företag. De brevlådor du kan välja bland som privatperson eller om du har enskild firma finns under Privat.

För övriga företagsformer behövs en företagsbrevlåda. Företag kan i dag bara välja statens brevlåda Min myndighetspost. För att skaffa en digital företagsbrevlåda behöver företagets firmatecknare logga in och skriva under med e-legitimation enligt de firmateckningsregler som gäller för företaget. Se mer under Företag. Det är bra om företagare även skaffar en privat brevlåda, eftersom vissa meddelanden kan komma att skickas till dig som företrädare i stället för till företaget.

Mer information finns även under Frågor och svar.

Fler myndigheter ansluter sig

I takt med att fler myndigheter ansluter skickas fler meddelanden digitalt via tjänsten. Se vilka myndigheter som är anslutna och vilka meddelanden som skickas digitalt på Post du får digitalt.

Skatteverket har, sedan september 2012, regeringens uppdrag att utveckla och förvalta tjänsten. Detta sker i samverkan med Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, Polismyndigheten, Riksarkivet, SKL Sveriges kommuner och landsting, Tillväxtverket, Transportstyrelsen och Tullverket.

E-legitimation

Läs mer och skaffa e-legitimationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster