På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Aktuellt

Fler myndigheter och kommuner ansluter till Mina meddelanden 2016

Allt fler företag och privatpersoner skaffar sig en säker digital brevlåda och ”Mina meddelanden” – tjänsten som myndigheter använder för att skicka posten digitalt. Nästa år ansluter minst sex myndigheter och många kommuner till tjänsten.

Säkert, snabbt, effektivt och miljövänligt. Skälen till att ha en digital brevlåda för sin myndighetspost är många enligt kommunikationsansvariga Inger Greve på Mina meddelanden. Men framförallt är det säkerheten hon vill framhålla.

– Det var säkerheten som var anledningen till att tjänsten utvecklades från början. Det är säkrare än vanlig e-post, risken för identitetsstölder minskar, likaså risken för att känslig information hamnar i orätta händer. Den digitala brevlådan är också effektivare än vanlig papperspost. Du får information i samma stund som den skickas, du kan ta emot och läsa myndighetspost på datorn och på mobilen, var helst du befinner dig i världen. Slutligen är miljöaspekten en tungt vägande faktor för att skaffa en digital brevlåda. Inga transporter och inga utsläpp, säger hon.

Mina meddelanden är ingen ny tjänst. Den har utvecklats av Skatteverket i samverkan med sex andra myndigheter och har funnits sedan 2011. Idag finns ca 300 000 registrerade användare varav cirka 30 000 är företag.

Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket var med i Mina meddelanden sedan starten och förutom Bolagsverket och Skatteverket skickar nu Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Statens tjänstepensionsverk (SPV), Transportstyrelsen och Tullverket, Tomelilla och Värnamo kommuner post digitalt via tjänsten. En kombination av att fler myndigheter och kommuner insett fördelarna och regeringens satsning på ökad digital dialog gör att många nu vill vara med.

Under 2016 kommer även CSN, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Polismyndigheten, Riksarkivet och SKL- Sveriges kommuner och Landsting med som finansiärer.  Fler myndigheter och kommuner kommer också att ansluta.

– Under 2017 har de flesta myndigheter som har användning av tjänsten anslutit sig och på fem års sikt kommer även våra 290 kommuner att vara anslutna, tror Inger Greve.

Tjänsten Mina meddelanden är helt kostnadsfri och frivillig – något som Inger Greve är mycket noggrann med att påpeka.

– Det är en möjlighet för företag och privatpersoner – inget tvång. Fortfarande kan man få myndighetspost på papper, självklart är det så. Men som vi ser det är detta framtiden. Redan idag betalar de flesta sina räkningar via internet. Varför skulle vi inte ta emot post från myndigheter den vägen också, avslutar hon.