På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Aktuellt

Säkrare post för företagare

Nu samlar sig svenska myndigheter för att satsa på ökad digital säkerhet för företagare. På starta eget-mässor, på webben och i annonser sprids budskapet om Mina meddelanden. En tjänst som gör det möjligt för både företagare och privatpersoner att ta emot myndighetspost digitalt, samlat i en säker digital brevlåda.

- Vi har hittills valt att ligga lågt med den externa marknadsföringen då vi inte haft tillräckligt många myndigheter som skickat sin post digitalt. Men nu börjar det ta fart och företagen börjar se nyttan med att ta emot post på det här säkra och miljövänliga sättet, säger Eric Thorén, chef för Skatteverkets kundmötesenhet.

Mina meddelanden är egentligen ingen ny tjänst. Den har funnits sedan 2011 och har utvecklats av Skatteverket i samverkan med sex andra myndigheter. Idag finns över 300 000 registrerade användare av en digital brevlåda godkänd för tjänsten, varav drygt 30 000 är företag. Ett av dessa företag är GoToWork, ett konsultföretag i Stockholm som arbetar med arbetsplatsstrategier, projektledning och förändringsledning.

Företaget, som grundades 2013, består av 11 konsulter som är verksamma i olika uppdrag ute hos företag och organisationer. Kunderna finns inom alla branscher och spridda över hela världen. För cirka ett och ett halvt år sedan kom en av delägarna, Karin Ståhl, i kontakt med tjänsten Mina meddelanden. Enligt henne var det enkelt att komma igång med tjänsten och en digital brevlåda. Hon menar att det är en fördel att tjänsten innebär hög digital säkerhet men det hon uppskattar mest är att slippa ta emot myndighetspost via papperspost och vanlig brevlåda.

- Vi är drygt 11 konsulter som är mycket mobila i vårt arbete. Vi kom i kontakt med tjänsten via Verksamt.se och det var självklart att vi skulle skaffa en brevlåda med tjänsten. Det är ett ytterst smidigt sätt att få all sin myndighetspost digitalt och inte behöva tänka på att skicka eller få post via vanlig posthantering. Vi tror på och verkar för ökad mobilitet - detta är att leva som vi lär, säger hon.

Tjänsten Mina meddelanden är frivillig för användaren och helt kostnadsfri.