På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om Mina meddelanden och digitala brevlådor.

Frågor om tjänsten Mina meddelanden

Vad är Mina meddelanden?

Mina meddelanden är en tjänst för att kunna ta emot meddelanden digitalt från olika myndigheter. Tjänsten är helt frivillig och gör det möjligt att få meddelanden från myndigheter i en säker digital brevlåda i stället för som papperspost.

Varför måste jag ha e‑legitimation?

Genom att du identifierar dig med e‑legitimation, t ex BankID, när du vill läsa din myndighetspost vet både du och avsändaren att din post är säker och inte går att läsa av någon obehörig. Det gör att din myndighetspost faktiskt ligger säkrare i din digitala brevlåda än i din vanliga brevlåda.

Du kan läsa mer om e‑legitimation på http://www.e-legitimation.se/länk till annan webbplats.

Vem kan använda tjänsten Mina meddelanden?

Tjänsten Mina meddelanden kan användas av både privatpersoner och företag.

Privatperson
Om du använder tjänsten som privatperson kan du även ta emot meddelanden som rör din enskilda firma om du har en sådan. Observera att vissa företagsmeddelanden bara skickas till företrädare för företag och inte till företaget.

Företag
Aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag såväl som ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar kan ha tjänsten Mina meddelanden. Eftersom vissa meddelanden skickas till företrädaren för företaget och inte direkt till företaget rekommenderas du att också skaffa en digital brevlåda för dig som privatperson.

Kan man använda tjänsten om man har skyddade personuppgifter?

Ja, det går bra men du behöver ha en giltig e-legitimation, t.ex mobilt BankID.

Vem ansvarar för Mina meddelanden?

Mina meddelanden är en myndighetsgemensam tjänst för säker digital post, tjänsten förvaltas av Skatteverket.
Regeringen har gett Skatteverket uppdraget att ansvara för tjänsten.

Vem är ansvarig för att ett meddelande når mig?

Avsändaren av meddelandet ansvarar för att meddelandet når din brevlåda. Därefter är det ditt ansvar att öppna och ta del av innehållet. Alltså motsvarande regler som vid hantering av papperspost, där avsändaren är ansvarig för att brevet når din adress och du är ansvarig för att öppna och läsa brevet.

Varför kan myndigheter inte skicka vanlig e‑post?

Många myndigheter hanterar känslig och sekretessbelagd information där vanlig e‑post inte är tillräckligt säker att använda. Avsändaren kan inte vara säker på att det är rätt mottagare som får meddelandet och mottagaren kan inte vara säker på att avsändaren verkligen är den som den påstår sig vara. Vanlig e‑post kan dessutom avlyssnas relativt enkelt.

Vilka myndigheter är anslutna?

Se vilka myndigheter som är anslutna och vilka meddelanden som skickas digitalt på sidan Post du får digitalt. I takt med att fler myndigheter ansluter kommer fler meddelanden att skickas digitalt via tjänsten.

Hur vet jag att ett meddelande jag tidigare fått på papper nu istället skickas digitalt?

Håll utkik här på minameddelanden.se. Så snart ett nytt meddelande kan skickas digitalt väljer tjänsten den digitala vägen och du får meddelandet i din digitala brevlåda istället för på papper. Här på minameddelanden.se informerar vi om vilka meddelanden du kan få digitalt. Den avsändande myndigheten brukar ha motsvarande information på sin webbplats.

Hur får jag veta att en ny myndighet börjar skicka meddelanden digitalt via Mina meddelanden?

Håll utkik här på minameddelanden.se. Här informerar vi när nya myndigheter ansluter sig. Den anslutna myndigheten brukar ha motsvarande information på sin webbplats.

Om jag vill fortsätta få pappersbrev från en ansluten myndighet, hur gör jag för att avsäga mig digitala utskick från den myndigheten?

Om du inte vill ha meddelanden digitalt från en myndighet som är ansluten, kan du gå in i din brevlåda och välja bort den aktuella myndigheten.

Kan en ekonomisk förening använda tjänsten?

Ja, ekonomiska föreningar kan använda tjänsten.

Kan en bostadsrättsförening använda tjänsten?

Ja, bostadsrättsföreningar kan använda tjänsten.

Vad händer om tjänsten inte fungerar?

Tjänsten Mina meddelanden är öppen dygnet runt, alla dagar i veckan. Om tjänsten inte skulle fungera kan meddelanden komma att skickas som papperspost istället.

Hur kommer tjänsten att utvecklas i framtiden?

Framöver kommer fler myndigheter att ansluta sig till Mina meddelanden och skicka fler meddelanden. På sikt kommer du även kunna välja bland fler digitala brevlådor.

Kommer myndighetsposten att enbart skickas digitalt i framtiden?

Nej, du bestämmer även i fortsättningen hur du vill ha din post. Tjänsten är till för dig som vill ha meddelanden från myndigheter i en säker digital brevlåda i stället för som papperspost. Du kan också ange i brevlådan från vilka myndigheter du vill ha meddelanden digitalt.

Frågor om brevlådor

Vilket ansvar har jag som mottagare för min digitala post?

Du är ansvarig för att öppna och läsa din digitala post precis på samma sätt som du är ansvarig för att öppna och läsa din papperspost.

Hur registrerar jag en profil och får min brevlåda?

Gå till den brevlåda du valt och registrera en profil för Mina meddelanden med hjälp av din e‑legitimation. Privatpersoner och företag med svenskt person- eller organisationsnummer kan registrera en profil. Om du registrerar en profil för ett företag krävs att du är behörig firmatecknare i företaget. Om du är företagare utan rätt att ensam teckna bolagets firma behöver ytterligare firmatecknare logga in och skriva under med sin e‑legitimation för att registrera företagets profil.

Vilka brevlådor kan jag välja bland?

På sidan Privat är godkända brevlådor listade och här kan du välja den digitala brevlåda som passar dig. På sikt kommer du kunna välja bland fler digitala brevlådor.

Jag har redan en digital brevlåda, kan jag få min myndighetspost dit?

Gå till sidan Privat och se om din brevlåda är listad där. Om den är listad går du in i din brevlåda där du registrerar en profil för Mina meddelanden. För att kunna registrera en profil behöver du ha e‑legitimation. När din profil är registrerad börjar myndighetsposten skickas till din digitala brevlåda.

Kan jag ha flera brevlådor?

Du kan ta emot myndighetspost till en aktiv brevlåda i taget. Som privatperson kan du därför bara ha en aktiv brevlåda för mottagande av myndighetspost.

Har du företag kan du dock ha en brevlåda för företaget och en brevlåda för dig som privatperson (som du själv väljer bland de godkända brevlådorna i tjänsten Mina meddelanden).

Vad händer om jag glömmer att läsa posten i brevlådan eller inte kan komma åt innehållet?

Genom att registrera en profil har du begärt att få din myndighetspost digitalt. Du är ansvarig för att läsa din digitala post i brevlådan på samma sätt som för den papperspost som skickas till din folkbokföringsadress. Av användarvillkoren för Mina meddelanden framgår att du också är ansvarig för eventuella kringtjänster, såsom internetabonnemang och mobiltelefonabonnemang. Om du saknar de kringtjänster som krävs bör du omgående avregistrera dig så att din myndighetspost skickas i pappersform istället.

Jag vill inte längre ta emot min myndighetspost digitalt, hur gör jag för att avsluta tjänsten Mina meddelanden?

Logga in i din brevlåda, där du kan avsluta tjänsten Mina meddelanden. När brevlådan eller tjänsten har inaktiverats kommer ingen ny myndighetspost att skickas till din digitala brevlåda, utan den kommer på papper istället.

Måste alla skaffa sig en digital brevlåda?

Nej, bara den som vill. Tjänsten är helt frivillig och gör det möjligt att få meddelanden från myndigheter i en säker digital brevlåda i stället för som papperspost.

Tips!

Du kan också använda sökverktyget för att söka på ett visst ord eller begrepp.