På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Så gjorde Skatteverket

Skatteverket var en av de första myndigheterna att skicka meddelanden digitalt via Mina meddelanden.

Förstudien till höger behandlar de val som Skatteverket gjorde inför sin anslutning till Mina meddelanden och beskriver det lösningsförslag som förstudien rekommenderar, både ur ett verksamhets- och teknikperspektiv.

Skatteverket valde att bygga en egen anslutningstjänst i form av en kanalväxel, kallad Emrik, som ligger mellan verksamhetssystemen och förmedlaren. Verksamhetssystemen skickar meddelanden till kanalväxeln som kontrollerar om meddelanden ska och kan skickas digitalt via Mina meddelanden. Därefter slussar systemet meddelandet vidare för pappershantering eller till förmedlaren om det ska skickas digitalt.

Kontakt

Har du frågor eller vill veta mer om Skatteverkets anslutning, kontakta
Lars Hargeson
lars.hargeson@skatteverket.se

Förstudie​

Skatteverkets förstudie inför att välja typ av anslutningstjänst till Mina meddelanden.
Förstudie inför anslutningPDF (pdf, 522.9 kB)

Arkitekturbeskrivning​

Arkitekturbeskrivning av Skatteverkets anslutningstjänst, kanalväxeln Emrik.
Anslutningstjänsten EmrikPDF (pdf, 315.3 kB)