Här beskrivs hur arbetet med anslutning går till och de tjänster som aktörer erbjuder och använder. Anslutning till Mina meddelanden följer en processorienterad struktur.
Strukturen ska ses som ett ramverk med tips och hänvisningar. Ofta pågår aktiviteter i flera faser parallellt. En organisation kan också ha startat flera olika anslutningsinitiativ som befinner sig i olika faser. Klicka i menyn för att få relevant information anpassad till den fas ni befinner er i.
För aktuell driftsinformation och planerade avbrott samt teknisk information, se Teknik och drift.
För information och stöd för er marknadsföring av Mina meddelanden, läs mer och beställ material under Marknadsföring.
SKL och Föreningen Sambruk har genomfört en gemensam förstudie under våren 2014 tillsammans med 8 kommuner: Norrköping, Linköping, Helsingborg, Klippan, Skellefteå, Södertälje Uppsala och Värnamo. Förstudien syftar till att underlätta för en kommun att ta beslut kring anslutning till Mina meddelanden.
Förstudien har sammanställts i en rapport. Förstudierapporten ger dels rekommendationer utifrån att det finns flera alternativ kring hur en kommun kan ansluta sig tekniskt och dels generella råd.
SKLs förstudie och vägledning för kommuners anslutning till Mina meddelanden.
Att ansluta till Mina meddelanden - översikt (pdf, 664.3 kB)
Processtöd för att ansluta.
Metod för anslutning (pdf, 1 MB)
Guide för verksamheten (pdf, 2.1 MB)
Bygg hela IT‑lösningen själva eller låt en privat aktör ta hand om meddelanden direkt från verksamhetssystemen.
Alternativ för implementation (pdf, 505.4 kB)
De tjänster som aktörerna erbjuder och använder i infrastrukturen. Viktig läsning för att förstå de skyldigheter aktörerna har.
Tjänstespecifikation (pdf, 1 MB)
De begrepp som används och hur de relaterar till varandra.
Begreppsmodell (pdf, 1.1 MB)
Den information som finns i förmedlingsadressregistret (FaR) och i de försändelser som förmedlas.
Informationsmodell (pdf, 657.9 kB)
2015 slutfördes ett uppdrag vars syfte var att utreda hur en ärendeöversikt kan tas fram för att ge privata personer och företagare en överblick över sin digitala kontakt med offentlig sektor.
Slutrapport Ärendeöversikt och aviseringsstöd (pdf, 3.3 MB)
Bilagor till slutrapport (zip, 16.6 MB)
Ärendeöversikt via digital brevlåda (demosidor)
Presentation över Skatteverkets arbete för att bli en del av nationella digitala ekosystem för företagare och privatpersoner.
Första generationens digitala ekosystem (powerpoint, 13.6 MB)