På minameddelanden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner
En tjänst för säker digital post
från myndigheter och kommuner

Meny

Sök

Om tjänsten

Med tjänsten Mina meddelanden kan myndigheter, kommuner och landsting skicka post digitalt till privatpersoner och företag. Mottagaren får posten säkert och samlat i en egen digital brevlåda och kan öppna och läsa den oberoende av tid och plats.

Förmedlingsadressregistret (FaR) håller reda på vilka privatpersoner, företag och avsändare som finns i Mina meddelanden samt hos vilken brevlådeoperatör en brevlådeinnehavare har registrerat sig.

Övergången från papper till säker digital post leder till bättre service i dialogen med privatpersoner och företag, effektivare användning av gemensamma resurser och minskad belastning på miljön.

Alla myndigheter, kommuner och landsting ska framöver kunna använda tjänsten Mina meddelanden för att skicka meddelanden digitalt. Visionen är att Mina meddelanden om några år är det primära och mest efterfrågade sättet bland privatpersoner och företag at ta emot post från myndigheter, kommuner och landsting.

Skatteverket utvecklar och förvaltar tjänsten på uppdrag av Myndigheten för digital förvaltning.

Så går det till

När ett meddelande skickas gör avsändaren själv eller via sin förmedlare en kontrollsökning i det gemensamma förmedlingsadressregistret för att se

1) om mottagaren finns registrerad,

2) om mottagaren tackat ja till att ta emot post digitalt från den aktuella myndigheten,

3) vilken digital brevlåda mottagaren valt för sin digitala myndighetspost.

Meddelandet skickas till den valda brevlådeoperatören som tillgängliggör det i mottagarens digitala brevlåda. När meddelandet ligger i brevlådan anses det ha kommit mottagaren tillhanda, på samma sätt som när ett pappersbrev delas ut till den fysiska brevlådan.

Undersökningar​

Undersökning gjord 2012, för att ta reda på privatpersoners inställning till digital post från myndigheter.
Behovsanalys privatpersonerPDF (pdf, 1.2 MB)